آتشکده
آتشکده
در بینش اشوزرتشت خداوند را باید در روشنایی جستجو کرد.درِمهر محل نور ونماد اجاق خانواده ،شهر یا کشور است.درِمهر محل پیمان دو دلداده ،یادگار جاوید مهربانی هاست.
 مکان‌هاى مذهبى زردشتیان، استان یزد
تعداد قابل توجهى از مردم استان یزد همچنان پیرو دین زردشت هستند و به همین خاطر نیز اماکن و بناهاى متعددى در نقاط مختلف استان وجود دارد که محل زیارت و مورد احترام زردشتیان است.
 
زردشتیان یزد در محله‌هاى کسنویه، خرمشاه، تل، موبدان، خلف خانعلى، اهرستان، نرسى‌آباد (نصرآباد)، مریم‌آباد، خیرآباد و کوچهٔ بیوک ساکن‌اند. بیشتر زردتشتیان تفت نیز در محله‌هاى بابا خندان، گلستان و آبادى‌هاى چم، زین‌آباد سکونت دارند و زردشتیان اردکان در محلهٔ شریف‌آباد، ‌ زردشتیان میبد در آبادى‌هاى حسن‌آباد و مزرعه کلانتر و نیز در اللّه‌آباد رستاق زندگى مى‌‌کنند که از گروه‌هاى مهاجر ترک، کرد، لر و فارس تشکیل مى‌شوند.
 
از معروف‌ترین بناهاى زردشتیان، آتشکدهٔ یزد است که گفته مى‌شود قدمت آتش آن به ۱۵۰۰ سال مى‌رسد. گرچه قدمت عمارت آن زیاد نیست و به دوران پهلوى اول مربوط مى‌شود.
 
از دیگر زیارتگاه‌هاى مهم زردشتیان پیرسبز و چکچکو است که در دامنه کوهى نزدیک اردکان واقع شده است. به قرار معلوم، قدمت آن‌ها به صدر اسلام مى‌رسد.
 
از زیارتگاه‌‌هاى دیگر زردشتیان درب مهر است که این نوع زیارتگاه در هر محلهٔ زردشتى‌نشین یافت مى‌شود. این مکان محل اجتماع ریش‌سفیدان و رفع مشکلات مردم است. درب کهن، درب مهرنوش و درب مهر دستوران از نمونه‌هاى موجود در یزد است.
 
پیرانگاه نیز از دیگر زیارتگاه‌هاى زردشتیان است که تعداد زیادى از آن‌ها در استان یزد وجود دارد. از معروف‌ترین آن‌‌ها مى‌توان به پیرانگاه سروچم، پیرشاه و ورهرام ایزد در خرمشاه، پیر مهرایزد در آبشاهى، پیرنارستانه نزدیک در بید، پیربانو در روستاى زرجوى عقدا و پیرنارکى در جنوب یزد اشاره کرد.
 
گاهَنْبارخانه که در گویش عامیانه به آن «گنبار خونه» گفته مى‌شود، محلى است براى برگزارى مراسم داد و دَهشْ و خیرات که نوعى وقف به حساب مى‌آید. گاهنبارخانهٔ موبدان در کوچهٔ دبستان دینیارى یکى از معروف‌ترین آن‌هاست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 20 شهريور 1390برچسب:, توسط firetemple